Up until today, when you saw a pothole, a broken bench in a park or a street light that wasn’t working, you would let us know about it by calling 311, visiting an Accès Montréal office or the city’s website.

But soon you’ll have another option. We will soon be testing a digital 311 option in eight boroughs.

As part of the city’s digital transformation, a pilot project is being launched in close to half of the city’s boroughs: a mobile app (available on Android and iOS) that will make your life simpler and make it easier for you to request services (lien vers billet no.1). You will therefore soon be able to use your smartphone to request certain city services, from the mobile app or from your browser.

With digital 311, you’ll be able to:

  • Inform us about a pothole
  • Tell us about street furniture that needs to be repaired
  • Report defective street lights
  • Report sanitation issues
  • Let us know about graffiti that needs to be cleaned up
  • Request that tree branches be picked up

Enlèvement de graffiti.

Other options could be added along the way. It’s still a great start though, isn’t it?

 

As easy as hello

With the use of your cell phone, you can complete a form that we’ve tried to make as simple as possible. Just tell us the location and briefly describe the problem. You can also take a photo and, if you like, leave your contact information. When the situation is addressed, you will be alerted immediately, something we couldn’t do until today.

The new online service will be offered in the following boroughs:

  • Côte-des-Neiges–Notre-Dame-de-Grâce
  • Rivière-des-Prairies–Pointe-aux-Trembles
  • Saint-Laurent
  • Le Sud-Ouest
  • Verdun
  • Ville-Marie
  • Rosemont–La Petite-Patrie
  • Pierrefonds-Roxboro

 

Our employees will be equipped

The new digital service will be very practical as long as the whole process moves forward together. This is why we are conducting major work internally, at the same time, to harmonize our practices and the response time of our teams in the field. Foremen will be equipped with tablets, so they can monitor work that needs to be done and work that is underway. They’ll be able to tell you when work is complete in real time. Now that’s a smart city!

 

What do you think about the pilot project? Take part in the city’s new digital service testing by signing up here!

Comments (10)

David 09/19/2017 - 14:10

Ce serait intéressant de pouvoir signaler des infractions, ex. voiture stationnée illégalement, voiture dans une piste cyclable, ...

Merci pour votre commentaire, nous en prenons bonne note. Continuez à nous suivre!

Suzanne 08/07/2017 - 17:32

Quelle sera la procédure pour les urgences ? Par ex. débordement/refoulement d'égout, etc.

Pour l'instant, la procédure reste la même pour les autres urgences tels que les refoulements d'égout, il faut appeler le 311. Au fur et à mesure, d’autres services pourront s'y ajouter. Merci pour votre commentaire!

Marcelle Bastien 08/04/2017 - 17:34

C'est une excellente suggestion. Souvent, j'ai baissé les bras parce que l'attente était trop longue au 311. Et malheureusement, j'habite le Plateau. Je suis déçue en plus de ne pas avoir la cueillette de compost (prévue en 2019...) nous n'aurons pas tout de suite le 331 web:-(

Merci pour votre commentaire. Dès que le projet sera concluant, il pourra être déployé dans d'autres arrondissements de la Ville. Continuez à nous suivre!

Jean-Pierre Paré 08/04/2017 - 06:27

Il y aura nécessairement augmentation substantielle du nombre de problèmes qui vous seront signalés. Donc il vous faudra nécessairement plus de personnel pour s'occuper de ces problèmes dans des délais raisonnables (sinon, ça va chialer...) Y avez-vous pensé ?

En effet, un tel changement nécessite beaucoup de planification dans les façons de faire. Bien que nous soyons très avancés dans le développement, ce projet pilote est là justement pour nous aider à bien anticiper tous les aspects de ce virage numérique en collaboration avec les Montréalais, avant son déploiement complet. Nous vous invitons à participer à la transformation numérique de la Ville en vous inscrivant en tant que Citoyen testeur. Merci de nous écrire et continuez à nous suivre!

Jacques 07/29/2017 - 09:01

Vraiment trop génial ! encore....

Merci! Continuez à nous suivre!