Connect with your city and its services, anywhere and anytime, through your cellphone thanks to The Montréal – Resident Services mobile application, available on iOS and Android.

The initial version of the application, launched in late September, offers two functionalities. It lets the user inform the city about unusual situations observed in the public domain. It is the “Digital 311” pilot project now deployed in eight boroughs (and counting).

You can:

- report a pothole

- report graffiti to clean up

- notify the city about defective street furniture, such as a broken park bench

- report problems with cleanliness

- report a defective streetlamp

- request a tree branch collection

In the form provided to report any such situation, simply identify the location and briefly describe the situation. You may also take a photo and accurately geolocate it using the GPS on your phone.

Citizen with a cell phone

 

Round-the-clock access with the city 

The application also lets you create your personalized account, an optional step that allows you to track the progress of your request. Once the problem reported is resolved, the user is immediately informed by e-mail or text message (optional).

The second version of the mobile app, available since mid-November, allowed us to correct a few minor bugs (for example, it’s no longer necessary to login again when you open the app) and add the new Notices and Alerts service. With this service, you can stay informed about emergency or unexpected situations that could impact your daily life, such as extreme storms, a boiled water advisory, emergency work operations caused by a ruptured water main, a change in the garbage collection schedule, etc.

This new service lets the city contact you in a targeted manner, since you can register up to five addresses for which you would like to receive personalized messages by e-mail or text message.

 

In test mode

To date, more than 5,000 Montrealers have downloaded the application. We’re observing and analyzing their usage of the app in order to better target their needs and identify areas in need of improvement. The idea is always to move forward step by step with you, the citizen.

We encourage you to download the app and test it, therefore. An don’t forget: your comments are welcome! 

Subscribe to SimpliCity so as not to miss out on any of the new digital services deployed by the city: you will be notified by e-mail as soon as a new article is published.  

Comments (3)

Simon Grenier 03/15/2018 - 22:38

Après avoir rapporté quelques situations par l'entremise de l'application, il appert que les demandes sont systématiquement fermées en 24-36h avec la mention "travaux réalisés" alors que rien n'a été fait. Cela s'étant avéré à plusieurs reprises, quelques conversations avec le groupe Facebook communautaire de mon quartier m'ont confirmé que je n'étais pas le seul à l'avoir remarqué. Notre conseiller municipal nous a finalement expliqué que les demandes que nous faisons via l'application sont marquées "complétées" au moment même où elles sont saisies dans le système informatique. Cela est très décevant et rend évidemment inutile tout effort citoyen.
Il va de soi que je ne rapporterai plus de problèmes puisqu'ils sont automatiquement rejetés. J'ai malheureusement supprimé cette application qui ne sert à rien.

M. Grenier, nous aurions besoin de quelques détails additionnels pour nous aider à régler le problème que vous avez soulevé. Nous vous invitons à nous envoyer un courriel avec vos coordonnées à l'adresse [email protected] afin que nous puissions vous contacter. Merci de votre collaboration.

Merci M. Grenier d'avoir pris le temps de porter cette situation à notre attention. Il faut se souvenir que ce nouveau service en ligne est un projet-pilote dans 8 des 19 arrondissements et qu'il est normal en pareilles circonstances que des problèmes comme celui que vous rapportez se produisent. Nous faisons des vérifications immédiatement et vous revenons rapidement avec une réponse plus complète.